Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Kontakt, adfærd og trivsel

Adfærd, kontakt og trivsel (AKT)

Adfærd: et begreb der på en neutral måde beskriver barnets handlinger, gøren og laden. I skolesammenhæng anvendes begrebet bl.a. i forbindelse med barnets evner, mestringsstrategier, opførsel og aktiviteter.

Kontakt: et begreb, der beskriver barnet i den sociale relation. Vanskeligheder på dette område viser sig bl.a. i forstyrrelser i den almindelige sociale udvikling.  Det er vigtigt at forstå/huske, at et barns adfærd stort set ikke kan forstås isoleret fra relation til andre børn og voksne.

Trivsel: et begreb, der fortæller om kvaliteten af barnets adfærd, kontakt og relationer. Et barn i trivsel er i udvikling.

 

Værdigrundlag

AKT bygger på en grundlæggende tænkning om, at alle har resurser og potentiale til at udvikle sig, hvis de får den rette støtte og hjælp til at skabe relationer.

Alle gør som udgangspunkt det bedste, de kan. Nogle gange er forståelsen og de konkrete færdigheder ikke tilstrækkelige og der er behov for kognitiv bearbejdning/udvikling og mesterlære i rette kontekst. 

  • Alle elever kan lære noget.
  • Alle voksne kan lære noget.
  • Elever forstås bedst i kontekst.
  • Eleverne har brug for relationer.
  • De voksne har stor betydning for elevernes adfærd.
  • Dialog er et redskab til at skabe forandring.
  • Samarbejde mellem AKT-vejleder, eleven, de voksne, hjemmet og skolens ledelse er kernen i en positiv udvikling.

AKT-opgaver

Målet for indsatsen er at styrke barnet i at indgå i et fornuftigt samvær med andre, herunder at styrke eleven i at udnytte egne resurser og få mest muligt ud af skolegangen.

AKT vægter relationens betydning og tror på at positiv forandring ofte kommer af og i relationer eller sammenhænge præget af positive forventninger.

AKT arbejder ud fra en overbevisning om, at det sprog vi bruger har stor betydning for i forhold til at forme en virkelighed. Ved at italesætte muligheder, resurser og kompetencer kan vi være med til at skabe dem.

AKT-opgaven er, i fællesskab med lærere, pædagoger, forældre og skolens ledelse, at forsøge at skabe overblik, afdække problemstillinger og finde frem til nye handlemuligheder, der kan støtte op omkring et rum for trivsel og en positiv udvikling.

AKT finder sted i den sammenhæng/ kontekst der giver bedst mening. Det kan være i AKT-lokalet, hvor samtaler der ligger til grund for kognitiv udvikling og forberedelse til mesterlæren i klasserummet. Det kan også være i klasserummet eller i skolegården, steder der danner rammen for samværet med andre elever og voksne. Der hvor de afgørende relationer dannes og eleven er i spil.

AKT deltager i de team-, netværks- og K-møder der er relevante.

AKT-opgaver kan være:

  • Samtaler med enkle elever.
  • Samtaler i grupper.
  • Støtte i klasserummet.
  • Støtte udenfor klasserummet (frikvarter, ture, samling mm.).
  • Observationer på klassen, i frikvarter, samlinger mm.
  • AKT i klasserummet (inklusion af AKT-elev).
  • Kollegial sparring.