Kompenserende IT

Læse- og skriveteknologi giver mulighed for en vis grad af kompensation for elever med skriftsproglige vanskeligheder. Der ligger en pædagogisk opgave i at undervise eleverne i brugen af læse- og skriveteknologi.

Alle faglærerne skal være bekendte med teknologierne, og de skal tænke den ind i deres undervisning. Der skal foregå en individuel tilpasning af teknologierne, og eleven skal undervises i selv at kunne justere indstillingerne, efterhånden som færdighederne udvikler sig. Ordblinde elever, der læser sammenhængende tekst relativt godt, vil for eksempel sjældent have gavn af den syntetiske oplæsning, mens andre elever måske har behov for oplæsning, når de laver korrektur på deres tekster og andre igen har behov for oplæsning af næsten al tekst. Det er en del af lærerens forberedelse at sørge for materiale til alle elever, det gælder også indscanning af nye tekster og opgaveformuleringer for elever, så de kan få dem læst op.

For at kompenserende læse- og skriveteknologi fungerer effektivt på Gødvadskolen er der en it-ansvarlig lærer (i samarbejde med læsevejlederen), som kan varetage den mere tekniske side af området. Den it-ansvarlige lærer underviser bl.a. eleverne i at udnytte programmerne optimalt.