Obligatoriske fag på Gødvadskolen
FAG |
BESKRIVELSE AF FAG |
Dansk |
Faget dansk er et obligatorisk fag fra 1. til 6. klasse. Undervisningen er opdelt i 3 trinforløb: 1.- 2. klasse, 3.- 4. klasse, 5.- 6. klasse. Eleverne skal i faget dansk fremme deres oplevelse og forståelse af litteratur og andre æstetiske tekster, fagtekster, sprog og kommunikation som kilder til udvikling af personlig og kulturel identitet. Faget skal fremme elevernes indlevelsesevne og deres æstetiske, etiske og historiske forståelse. Faget dansk omfatter fire kompetenceområder: Læsning, fremstilling, fortolkning og kommunikation.
|
Matematik |
Faget matematik er et obligatorisk fag fra 1. til 6. klasse. Undervisningen er opdelt i 2 trinforløb: 1.- 3. klasse, 4.- 6. klasse. Eleverne skal i faget matematik udvikle matematiske kompetencer og opnå færdigheder og viden, således at de kan begå sig hensigtsmæssigt i matematikrelaterede situationer i deres aktuelle og fremtidige daglig-, fritids-, uddannelses-, arbejds- og samfundsliv. Faget matematik omfatter fire kompetenceområder: Matematiske kompetencer, tal og algebra, geometri og måling samt statistik og sandsynlighed.
|
Engelsk |
Faget engelsk er et obligatorisk fag fra 1. til 6. klasse. Engelskundervisningen er inddelt i fire trinforløb: 1.-4. klasse, 5.-7. klasse, 8.-9. klasse og 10. klasse. Eleverne skal i faget engelsk lære at kommunikere på engelsk på et selvstændigt niveau med mennesker fra hele verden på baggrund af deres viden om engelsk sprog og deres interkulturelle kompetencer. Faget engelsk omfatter tre kompetenceområder: Mundtlig kommunikation, skriftlig kommunikation samt kultur og samfund.
|
Tysk |
Faget tysk er et obligatorisk fag i 5. og 6. klasse. Undervisningen er opdelt i et trinforløb: 5.-6. klasse Eleverne skal i faget tysk udvikle kompetencer til at kommunikere på tysk både mundtligt og skriftligt, så de kan anvende tysk nationalt og globalt i deres aktuelle og fremtidige liv. Eleverne skal samtidig udvikle deres sproglige bevidsthed om tysk sprog og om fremmedsprogsindlæring samt styrke deres kulturelle og interkulturelle forståelse gennem kulturmøder. Faget tysk omfatter tre kompetenceområder: Mundtlig kommunikation, skriftlig kommunikation samt kultur og samfund.
|
Historie |
Faget historie er et obligatorisk fag fra 3. til 6. klasse. Undervisningen er opdelt i to trinforløb: 3.-4. klasse, 5.-6. klasse. Eleverne skal i faget historie opnå sammenhængsforståelse i samspil med et kronologiske overblik og kunne bruge denne forståelse i deres hverdags- og samfundsliv. Eleverne skal blive fortrolige med dansk kultur og historie. I undervisningen i historie skal inddrages punkter fra historiekanonen. Der er ikke krav om, at kanonpunkterne gennemgås kronologisk. Faget historie omfatter tre kompetenceområder: Kronologi og sammenhæng, kildearbejde og historiebrug
|
Kristendom |
Faget kristendomskundskab er et obligatorisk fag fra 1. til 6. klasse. Undervisningen er opdelt i to trinforløb: 1.-3. klasse, 4.- 6. klasse. Eleverne skal i faget kristendomskundskab tilegne sig viden og færdigheder, der gør dem i stand til at forstå og forholde sig til den religiøse dimensions betydning for livsopfattelsen hos det enkelte menneske og dets forhold til andre. Faget kristendomskundskab omfatter fire kompetenceområder: Livsfilosofi og etik, bibelske fortællinger, kristendom og ikke-kristne religioner. Forældre, for hvem barnets deltagelse i kristendomsundervisning vil medføre en samvittighedskonflikt, kan anmode om, at barnet fritages for faget. Faget kristendomskundskab er kundskabsmeddelende og ikke forkyndende, og mange tosprogede elever deltager derfor i undervisningen i kristendomskundskab, som tillige omfatter fremmede religioner og andre livsanskuelser.
|
Natur/Teknologi |
Natur/teknologi er et obligatorisk fag i folkeskolen fra 1. til 6. klasse. Undervisningen i natur/teknologi er inddelt i tre trinforløb: 1.-2. klasse, 3.-4. klasse og 5.-6. klasse. Eleverne skal i faget natur/teknologi udvikle naturfaglige kompetencer og opnå indblik i, hvordan naturfag bidrager til vores forståelse af verden. Eleverne skal i natur/teknologi tilegne sig færdigheder og viden om vigtige fænomener og sammenhænge samt udvikle tanker, sprog og begreber om natur og teknologi, som har værdi i det daglige liv. Faget natur/teknologi omfatter fire kompetenceområder: Undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation.
|
Billedkunst |
Faget billedkunst er et obligatorisk fag fra 1. til 6. klasse. Undervisningen er opdelt i to trinforløb: 1.-2. klasse og 3.–6. klasse. Eleverne skal i faget billedkunst udvikle kompetencer til at opleve, producere og analysere billeder. Eleverne skal blive i stand til at iagttage, reflektere og bruge billedsprog i kommunikative og innovative processer. Faget billedkunst omfatter tre kompetenceområder: Billedfremstilling, billedanalyse og billedkommunikation. |
Håndværk og design |
Håndværk og design er et obligatorisk fag i 3., 4., 5., 6. og udgør ét trinforløb. Håndværk og design skal bidrage til at skærpe elevernes interesse for mulighederne i erhvervsuddannelser og videregående uddannelser, der kombinerer håndværk med design. Eleverne skal i faget håndværk og design gennem praktiske og sansemæssige erfaringer udvikle håndværksmæssige kompetencer til at designe, fremstille og vurdere produkter med æstetisk, funktionel og kommunikativ værdi. Eleverne skal tilegne sig viden og færdigheder om håndværk, forarbejdning, materialer og designprocesser gennem praktisk arbejde i værksteder med forskellige håndværk, primært i tekstil, træ og metal. Faget skal styrke elevernes innovative og entreprenante kompetencer. Faget håndværk og design omfatter tre kompetenceområder: Håndværk – forarbejdning, håndværk – materialer samt design.
|
Idræt |
Faget idræt er et obligatorisk fag fra 1. til 6. klasse. Undervisningen er opdelt i tre trinforløb: 1.-2. klasse, 3.-5. klasse, 6.-7. klasse. Eleverne skal i faget idræt udvikle kropslige, idrætslige, sociale og personlige kompetencer. Eleverne skal opnå kendskab til alsidig idrætskultur og udvikle lyst til bevægelse. Idrætsfaget skal give eleverne erfaring med og indsigt i idrættens betydning for sundhed og trivsel samt i samspillet mellem samfund og idrætskultur. Faget idræt omfatter tre kompetenceområder: Alsidig idrætsudøvelse, idrætskultur og relationer samt krop, træning og trivsel.
|
Musik |
Faget musik er et obligatorisk fag fra 1. til 6. klasse. Undervisningen er opdelt i tre trinforløb: 1.-2. klasse, 3.-4. klasse og 5.-6. klasse. Eleverne skal i faget musik udvikle kompetencer til at opleve musik og til at udtrykke sig i og om musik, herunder synge danske sange. Faget skal bibringe dem forudsætninger for livslang og aktiv deltagelse i musiklivet og for at kunne forholde sig til samfundets mangeartede musiktilbud. Faget musik omfatter tre kompetenceområder: Musikudøvelse, musikalsk skaben og musikforståelse.
|
Madkundskab |
Faget madkundskab er et obligatorisk fag i 5. og 6. og udgør ét trinforløb. Eleverne skal i faget madkundskab tilegne sig færdigheder og viden om mad, smag, sundhed, fødevarer, madlavning og måltider og dermed udvikle kompetencer, der gør dem i stand til at vælge og vurdere egne smags- og madvalg. Eleverne skal opnå praktiske færdigheder inden for madlavning og kunne eksperimentere med såvel råvarer, opskrifter og retter som egen smag og andre æstetiske erfaringer. Eleverne skal kunne foretage kritisk reflekterede madvalg på baggrund af viden om fødevarer, sæson, oprindelse, sundhedsværdi, produktionsformer og bæredygtighed. Faget madkundskab omfatter fire kompetenceområder: Mad og sundhed, fødevarebevidsthed, madlavning og måltider og madkulturer. |